Gaute Engbakk til Amedia

Gaute Engbakk (39) er ansatt som ny konserndirektør i Amedia med ansvar for digital utvikling og strategi. Engbakk kommer fra stillingen som administrerende direktør i Creuna Norge.

Engbakk vil få ansvaret for Amedias digitale virksomheter, forretningsutvikling og for å realisere og videreutvikle konsernets digitale vekststrategi.

 «Gaute Engbakk vil få en nøkkelrolle i Amedia, som nå står midt i en betydelig transformasjon. Med sin tunge erfaring fra endringsprosesser og digitale utviklingsprosjekter, vil han bli en ledende kraft i vår digitale reise. Amedia skal konvertere relasjonen til lesere og brukere fra en hovedsakelig papirbasert til en digital relasjon. Jeg er glad for å få en kapasitet som ham inn i vår toppledelse og til å lede dette arbeidet,» sier konsernsjef Are Stokstad i en kommentar.

 Engbakk har bred ledererfaring fra både norsk og internasjonalt næringsliv, der han har markert seg med stor gjennomføringskraft og gode resultater. Fra 2006 til 2010 jobbet han i Accenture med ansvar for å bygge opp selskapets Information Management-satsing, før han i desember 2010 tiltrådte som toppsjef i Creuna Norge.  Der har han jobbet med å kombinere merkevarebygging, reklame og digitale tjenester til en helhetlig vekststrategi. Engbakk er utdannet fra NTNU og London Business School.

 Gaute Engbakk mener mediebransjen har kort tid på seg til å finne en ny og robust forretningsmodell. «Ingen av de store mediekonsernene har så langt klart å virkelig knekke koden for endring av forretningsmodellen over til digitale tjenester. Amedia har et stort behov for å bygge det digitale for å kunne møte konkurransen og levere like gode produkter og tilbud som de beste nasjonale og internasjonale mediekonsern vi møter i markedet. Men, Amedia har også noen unike posisjoner og sterke relasjoner til mediebrukerne å bygge på.» sier Engbakk.  «Konsernet har behov for å tenke nytt, endre seg og for å handle raskt. Gjør vi det ser jeg  vekstmuligheter både innenfor  Amedias lokale medier og rene digitale forretningsområder.»

 Amedia omsatte i 2013 for 5,2 milliarder kroner. Amedia har 78 lokale medietitler, samt nasjonale virksomheter som Digitale Medier 1881, Mediehuset Tek og Nettavisen. Samlet når Amedia med sine papirprodukter og digitale produkter fram til 48 prosent av den voksne befolkningen hver dag.

About the author

Related Posts

Legg igjen et svar

Leave a Reply